Pagina's

donderdag 4 juni 2009

Schatkist met handleiding.

Er schuilt een zeker risico in dit artikeltje. Het risico dat iemand zich beledigd zou voelen, wat uiteraard niet de bedoeling is. Ik wil er niemand van beschuldigen dat hij onwetende zou zijn, alleen moet je beseffen dat je gewoon niet alles kán weten.

Daarom zou ik heel goed moeten wikken en wegen hoe ik deze info aanbreng. Maar dat is nu net niet mijn sterkste punt... Ik ben nogal rechtuit en kom er zelfs wel eens door in de problemen, moet ik bekennen.

Genoeg gezever, we vatten de koe bij de horens.


Eh, voorzichtig, de andere kant liefst...



Meer dan eens staat een klant in de winkel zich af te vragen waarvoor body stains bijvoorbeeld dienen, hoe je kiln wash maakt, wat papierklei is, hoe de multipen werkt, hoe je klei moet recupereren, ... Met alle plezier leg ik dan alles uit, maar de laatste tijd toon ik dan ook op het computerscherm, op mijn blog, dat er links op het scherm, onder mijn foto, een hoofding "winkel de koploper" staat, met daaronder eerst een productenlijst en daaronder "nog meer info". Daar kan je dan op klikken met je linkermuisknop en dan kan je, op een nieuw scherm, al voorgenoemde vragen beantwoord vinden.

Het deel waar je jezelf dan bevindt, is wat eens een meer statische site moet worden, louter informatief, niet doorspekt met al dan niet ter zake doende luchtigere artikeltjes zoals het hier, op "de nieuwsflash" de gewoonte is geworden. Op de lichtere achtergrond lees je zuiver practische info met een blijvende aard.

Ook weer links op die pagina vind je dan een "blogarchief", zoals ook op deze pagina. Ook daar kan je weer gaan klikken om na te kijken wat er in voorgaande artikeltjes te lezen was.

Onderaan de meeste tekstjes staan "labels". Als je op één ervan klikt, krijg je een overzicht van alle artikeltjes die over het onderwerp verschenen zijn. Als je op deze blog bijvoorbeeld wil weten wat er al over de cursussen verschenen is, klik je op "cursus" en dan worden alle berichten geselecteerd, waarbij ik het label "cursus" heb geplaatst.

Op die manier schep je orde in de schatkist van informatie. (En filter je de artikels met louter faits divers eruit.) Bovendien is dit een bezigheid die je behoorlijk kan opslorpen en de tijd verdrijven op een sombere dag. Je kan ook eens een kijkje nemen op de routeplanner, ook weer links, bij wegbeschrijving, "Google Maps" en berekenen hoe ver mijn deur van de jouwe staat. Net eronder, bij "route" staat een ouderwetse door mezelf handgetypte beschrijving van de te volgen weg vanuit verschildende richtingen. Kan ook uitgeprint worden.
Trouwens alle info kan je uitprinten. Even selecteren met je muis en dan in een Word documentje kopiëren, is een methode die toelaat nog iets toe te voegen of aan te passen.

"Waar kan ik de cursussen terugvinden?" Ook weer links bij "cursussen en workshops" staan de actuele cursussen en workshops vermeld, of wat dacht u? Die kan je ook zonder meer uitprinten.

Verderop staan dan alle fotoreeksen. Even op klikken en je kan er een overzicht van vinden, je eigen grootbeeld diashow van opvragen, één foto bekijken of downloaden. Deelnemers aan de cursussen kunnen zichzelf in actie op die manier uitprinten of rondsturen naar vrienden en kennissen. Toch maar even uitkijken dat ik hier niet uit de bocht ga...

Als er in teksten iets in een andere kleur staat en je brengt je pijltje over dat woord, dan zie je dat er een handje te voorschijn komt... Precies, ook daar kan je weer gaan klikken en vind je andere info over een verwijzing naar een andere site, die ik eraan heb gelinkt, om meer info door te spelen.

Tja, meer dan eens zijn mensen verbaasd wat ze allemaal kunnen vinden op deze blog. Ik moet toegeven dat ik er toch ook enige tijd heb over gedaan om alle truukjes beet te hebben en dan nog, ik vrees dat er mij nog vele mogelijkheden ontgaan.

Tot slot, je mag niet bang zijn dat het internetbeest je in zijn wwweb vangt. (Nu speel ik met vuur... Eh, het is grappig bedoeld, niet spottend!) Je kan namelijk altijd weer terug, gewoon op "vorige" klikken, bovenaan je scherm en stel dat het niet zou lukken, dan win je toch het gevecht door de "X" rechtsboven aan te klikken of, als het toch mis loopt, de stekker uit het contact te halen... Dat laatste is uiteraard niet meteen aan te bevelen en alleen in allerhoogste nood uit te proberen.

De boodschap luidt dus: klikken, klikken en nog eens klikken.
Veel plezier.

Geen opmerkingen: