Pagina's

zaterdag 12 september 2009

Juweeltjes en akkervogels.



Vandaag mag ik erover vertellen... De beestjes zijn ondertussen vandaag bij hun nieuwe eigenaars terecht gekomen.

Een tijdje geleden had ik al eens een vogel-project, de steenuil. Klik hier en dan lees je er alles over.

Er is een tweede opdracht uit gevloeid, weer een leuke opgave, met veel vrijheid van interpretatie. Een aantal gemeenten hebben een vogel onder hun bescherming. Ze brengen het beestje af en toe in de aandacht en proberen zijn habitat te beschermen.

Uit dank voor deze adoptie, wordt er vandaag een vleugelfeest gehouden en krijgt elke van deze 8 Oostvlaamse gemeenten een aandenken.


Tot zover het omkaderende verhaal.

Toen ik enkele berichtjes terug de cursus juwelen in porselein en agaat in het voetlicht zette, vertelde ik dat je met deze techniek ook andere dingen dan juweeltjes kan maken.

Ik heb het vlasporselein uitgerold tussen 2 canvas-doeken om het de structuur van kwalitatief aquarelpapier te geven. Daarna heb ik de tekst en een detail van de betrokken vogel op de "kaart" geschilderd, in leerharde toestand en dan dubbel gevouwen. Ik heb de kaarten een beetje recht gezet, dat ze enkele natuurlijk aandoende plooien kregen en dan heb ik zo verder laten drogen. Controle van de vouw na een lage biscuitbak, gelukkig was er geen probleem en dan volledig gestookt tot porselein. Ik moest een compromis sluiten, de gebruikte "verf" zijn pigmenten die kleurvast gegarandeerd zijn tot 1200 graden, het vlasporselein wordt gevraagd minimaal op 1220°C te stoken. Ik heb dus net voor 1220°C gekozen, zonder pendelen, ook al om de staande kaart van verder doorzakken en vervormingen te besparen.

Tegenwoordig hebben mooie kaarten soms uitgestanste versieringen en daar heb ik ook gebruik van gemaakt. Wolkjes en vogeltjes werden aan de kaart bevestigd met materiaal dat voor de montage van halssnoeren wordt toegepast.

Hopelijk krijg ik een positieve feedback van mijn werk, volgende week. Ikzelf vond het in ieder geval een zeer leuke opdracht!


En als je zin hebt gekregen, je kan nog snel inschrijven voor de juwelencursus...

Geen opmerkingen: