Pagina's

woensdag 29 april 2009

De steenuil.


Dinsdagavond was het zo ver, startmoment van het Oostvlaamse steenuilenproject. Ik was uitgenodigd, waarom, dat vertel ik later. Niet echt met een bepaald gevoel reed ik er heen, alleen, ik had me wat mispakt in de afstand, een heel uur onderweg voorspelde de routeplanner. Gelukkig was het een hele mooie avond, leuke muziek op de radio en ik reed nergens een verkeerde baan in, geen geïrriteerde bestuurders tegen gekomen... Mooi zo, perfect, alleen wat langer dan verwacht. Ik was dus ook een beetje aan de late kant en trok meteen de aandacht toen ik voor de glazen deur van het lokaaltje stond. Een vriendelijke man opende de deur, een lieve dame toonde mij een plaats waar ik mocht zitten. En ik luisterde.

Gaandeweg steeg mijn aandacht, mooi beestje, de steenuil, mooi project, gedreven mensen met een missie. Een mooi plan, ingrijpen in de natuur, voorzien hoe het zal worden over pakweg 50 jaar, plannen, voorspellen en voorzien. Nestkasten laten maken in BUSO en bij Breek de Stilte, een infostandje om jong en oud te sensibiliseren, een streekbiertje om... jong en oud te sensibiliseren, zeker? En een gadget, want zo noemden ze het, een erkenning en een herkenning om mensen te bedanken die instappen in het systeem. En die gadget, die heb ik mogen maken. En ik vind het zelf een leuk hebbedingetje.


Maar vooral, ik vind het ook zo'n leuk initiatief. En het zijn zulke sympathieke en gedreven mensen die ermee bezig zijn. Het heeft me geraakt. Nochtans, ik ken niks, absoluut niks van inheemse of uitheemse vogels, ik ken er niks meer van dan de doorsnee soorten en dan nog. Maar het is een mooi beestje en er is zo'n bende mensen actief mee bezig om zijn habitat en soort in stand te houden.

Toen ik die avond mijn uurtje terug naar huis mocht rijden, heb ik op een heel andere manier genoten van de Vlaamse Ardennen. Mooie streek. Wil ik nog wel eens komen. Mee om een stel uiltjes te gaan ringen... Hint, Dries?
Wie meer wil weten over het project, kan hier klikken.

Geen opmerkingen: