Pagina's

woensdag 22 april 2009

Keramisch vragenuurtje.

Komkommertijd. Raar woord. Een komkommer, waaraan denk je dan? Precies. En dan op non-aktief? NON-AKTIEF?

Woorden, woordspelletjes... Maar ja, het is wel écht letterlijk komkommertijd. De (moes)tuin eist aandacht, "men" wil "naar buiten". En groot gelijk heeft "men".

Ik merk het een beetje in De Koploper. Deze laatste week is het wat kalmer dan vorig jaar. In 2008 hebben we Pasen gevierd, met vrienden op het Strand van Sint-Anneke (Antwerpen Linkeroever), in de SNEEUW, met sneeuwballen, begot! En dit jaar kon je een zonnebril gebruiken als de nevel opgetrokken was én ik droeg een rok. Ja, íkke, ik had een rok aan.
Opwarming van de aarde????

... Doordenkertje...

Maar ik mag niet echt klagen. Na Pasen komt het einde van het academisch jaar in zicht en dan slaat het paniek toe. Plots wil iedereen de mooiste kleisoorten uitproberen. Iemand beslist een wandtapijt in vlasporselein te maken, een ander wil alle soorten zwarte klei gaan testen, ik verkoop die vergeten potten rode en zwarte gietklei ...

Anderen bedenken dat ze weer enkele maanden niet over een oven kunnen beschikken. De laatste weken kreeg ik weer behoorlijk wat vraag naar ovens. En eigenlijk is dat niet zo'n onoverkomelijk iets. Momenteel zijn er zeer degelijke bovenladers (= ovens met een deksel bovenaan) op de markt. Ze halen met gemak de hoogste porseleintemperaturen, 1250°C en meer, ze bieden heel wat ruimte voor relatief weinig geld en ze bestaan ook om gewoon in een "prise van 220" te steken.

"Maar, ga je me helpen als ik beslis een oven te kopen?" Tja, de meeste mensen slaan lichtjes in paniek bij de idee om zelf te stoken. Het stelt nochtans niet zo veel voor. Tegenwoordig worden ze geleverd met computer, mét bijbehorende programma's. Ik overloop graag deze standaard instellingen en leg uit hoe je ze kan aanpassen aan je eisen. En iedereen weet dat hij me altijd kan bellen om info te geven op le-moment-suprême van de eerste bak.

Alles wat je dan rest is het uitzoeken van een geschikte zitplaats om ongeduldig af te wachten wanneer dat ding afgekoeld is en open mag. En dat kan even duren.

"Hoe lang duurt zo'n stook?"
...
Tja, het wordt weer tijd om info te bundelen.
Ik krijg ook weer meer en meer dezelfde vragen die terug keren. Mijn antwoord: "Ze komen eraan, de KERAMISCHE VRAGENUURTJES."
Vorig jaar heb ik ze ingevoerd en het was een onverhoopt succes. Het was super-gezellig. Eerst geef ik wat uitleg, redelijk theoretisch, met practische voorbeelden en uiteraard wat commerciële info, daarna kan je vragen stellen. Het draaide er meestal op uit dat iedereen over zijn ervaringen begon te vertellen en elkaar tips ging meegeven.

Er waren 4 topics:
  1. Klei, hoe kiezen en waarom?

  2. Bewerken en verwerken van klei voor het biscuit branden, o.a. engobes.
  3. Het gebruik van oxides en glazuren, na de biscuitbrand.

  4. Voor-& nadelen van een eigen oven.

Nog even de agenda bekijken. Ik hou jullie op de hoogte.

Ondertussen, goed uitkijken in die moestuin, keramiek zit overal.


(De potten op deze foto's zijn van Kathleen, mijn goede vriendin en eerste klas pottenbakster.)

Geen opmerkingen: