Pagina's

woensdag 14 april 2010

Porselein anders.

Monika Patuszynska is sinds 2 jaar de voorzitter van het symposium "Porcelana Inaczej" oftewel "Porcelain Another Way", een Internationaal Keramiek Symposium dat reeds voor de 33ste keer plaats vindt in Polen. Ze vertelde dat de dame die het voordien voorzat, er na 30 jaar afstand van wilde doen en zij het geheel van de ondergang heeft gered door die organisatie op zich te nemen. Het is dan ook een heel mooi initiatief. Vier grote keramische fabrieken zetten de deuren open voor Porselein-keramisten om er hun ding te komen doen.
Voor de volledigheid even de 4 werkplaatsen vermelden:
"Lapp Insulators", "Karolina", "Krzysztof" en "Walbrzych".
Waarbij de drie laatste grote productieeenheden zijn waar serviezen in porselein worden gemaakt, maar de eerste spreekt net iets meer tot mijn verbeelding. Het is een nederzetting van Lapp, wereldwijd de grootste producent van porseleinen isolatoren.

Monika vertelde dat ze van alle mogelijke soorten (porselein)klei gietklei probeert te maken. Ook met dit technisch porselein is ze aan de slag gegaan voor onderstaande bowls:

Toen ze hier was, kreeg ik de cataloog van "Porcelain Another Way 2009" van haar. Achteraan zat een cd. Ik heb eens in het boekje gebladerd, besloten dat ik al die kunstenaars nog wel eens zou bezoeken met mijn maatje Google en het even opzij gezet.
Deze ochtend bedacht ik opeens dat ik die cd wel eens wilde bekijken... Wat een overweldigende ontdekking.
Porselein anders, en hoe!!!


Het is een video, gemaakt door Michal Puszczynski (hoe je al die medeklinkers moet overleven zonder je tong in de knoop te leggen, heb ik nog niet ontdekt...). De man is zelf keramist, zijn abstracte porseleinsculpturen worden gestookt in een houtoven naar Koreaans model en zelf noemt hij ze "een buiging voor de Natuur, niets zonder de natuur, niets zoals haar". Het is een prachtige site, heel indrukwekkende realisaties.




Maar de video's die hij maakt zijn zo mogelijk nog intrigerender. Deze bij de cataloog bevat de volgende opname die zich afspeelt in de fabriek van Lapp. Het toont de aanmaak van de porseleinen blokken en hoe de isolatoren uit het blok gefreesd worden. Een bedwelmende reis doorheen de industriële archeologie van de fabriek levert prachtige beelden op. Ook zijn installatie van porselein, reeds gedroogde isolatoren of resten porselein die ten onder gaan aan zacht neervallende waterdruppels, geforceerde erosie, het maakt me stil...
Je kan de video's bekijken op Youtube met volgende link voor deel 1 en deze aan te klikken voor deel 2.
Een aanrader!

Geen opmerkingen: