Pagina's

zondag 31 mei 2009

Zondag.

Terwijl de jongste feest met zijn vrienden en, zo heeft hij net ge-smst, momenteel sletseschiet (moet ik straks toch weten wat dat is!!!), vader en de oudste een duikje in het troebele water van de Doornikse kleigroeven maken, staat moeder, ikke dus, veel later op dan anders. Tot 9u, al 2 uur lang het bed voor mezelf. Traag ontbijten, veel melk in de koffie, raam open om de tuin te horen.
Ik rij tot de rand van de stad, Kortrijk en merk dat de Sinksenfeesten al flink veel volk trekken. Te voet dwaal ik door steegjes rond de St Maartenskerk die op andere momenten vaak verlaten zijn maar nu bruisen van het leven. Ik bereik mijn doel in het Begijnhof, de St.Annazaal. In de hoek staat een beeld. Tiens?! Vanuit mijn ooghoeken zie ik dat Lieven bezig is. Ik slenter schijnbaar onverschillig dichterbij en steek mijn hand uit... "Welk glazuurke zou dat zijn?" Lieven lacht me uit, ik ben betrapt. Hij vertelt me wat hij gebruikte om die patine te krijgen...
Als je nog iets zoekt om te doen, vandaag of morgen, neem eens een kijkje in Kortrijk, klik eventueel eerst op de link die onder het woordje Sinksefeesten verborgen zit.
Maar vergeet de St. Annazaal niet! Prachtige keramiek en brons van Lieven Demunter , perfect gekadreerd door de schilderkunst van Ann Speybrouck. Lieven is een klant van het eerste uur en werd overtuigd promotor, tijd dat ik ook hem eens promoot. Alsof hij dat nog nodig zou hebben! Pik zeker dit streepje keramiek mee, nog vandaag en maandag van 10 tot 19u.
Een voorsmaakje van de beelden met een vleugje humor...

Geen opmerkingen: