Pagina's

woensdag 13 mei 2009

Eigen oven en zo...

Na het vorige artikel "Liefde is...", kon er zoiets als "Eigen oven is goud waard" staan. Maar zo melig wil ik niet doen. Af en toe drijft de passie voor de keramiekwereldje me wel eens in de hoek van totale overgave aan verliefdheid en dan "vloeien er zulke schrijfsels uit mijn pen". Wie het er moeilijk mee heeft, schudt maar best even meewarrig het hoofd, zoals je dat wel eens meer moet doen bij (klein)kunst... En wandelt verder.

Maar, nu, back to business. Letterlijk dan. Ik wil graag iedereen op de hoogte brengen van een aantal zaken.
Er zat hier een artikeltje in de pijplijn over Steenwerck dit weekend, maar iemand is me voor geweest. Allen daarheen, zou ik zo denken, met een beetje zon onder de arm.

Vanaf vrijdag kan je in De Koploper ook de draaischijf RK-55, het instapmodel van Shimpo, proberen. (En natuurlijk aanschaffen.) Uiteraard kan je de duurzaamheid niet vergelijken met een Roderveld die het dubbele kost. Maar voor wie het allemaal als hobby ziet en thuis wil beschikken over de mogelijkheid om af en toe wat te draaien en te oefenen, is het zeker een correcte prijs voor een waardig, licht verplaatsbaar toestel.

Ook op het gebied van ovens heb ik een leuke aanbieding. Rhode heeft een nieuwe toplader, de ecotop 60, met een inhoud van 60 liter (diameter 40 cm, H 45 cm) en gebruik op gewone netspanning (3.6 kW, 16A, 230V). Het model is nog beter geïsoleerd dan de vorige reeks. Bovendien is het een speciale prijs, inclusief stapelmateriaal (!), tot einde mei. Snel zijn is dus de boodschap! Er staat een exemplaar in de winkel en de oven wordt gratis thuis geleverd binnen een straal van 35 km.

Ik leg je graag alles uit over het plezier om zelf een oven te hebben en te leren hoe je ermee moet werken.
Trouwens, ik beloofde weer eens keramische vragenuurtjes te houden, zie een vorig berichtje. Het relaas van de vorige reeks, kan je hier nalezen.
De data liggen nu vast, begin september. Ik zet alles ook zo vlug mogelijk bij links, onder de hoofding cursussen en workshops voor de zomer en het najaar. In de sessie over de oven leg ik ook alles uit over kiln wash, maar daar kan je, als je hier klikt, alvast wat over lezen.

De cursussen en workshops... Tja, de maand mei is zo overvol beladen van activiteiten, dat ik het jullie bespaar nog eens een keuze te moeten maken, die sla ik over. Voor einde juni staat er nog de cursus "assemblage van gedraaide vormen" op het programma, ook gekend als "draaien in de zon", voor die eer moeten de weergoden alweer meedoen... Er zijn nog plaatsen beschikbaar, maar dat kan vlug gaan.

Zondag 28 juni kan je een demo "Naked raku" meemaken, waarover later meer. Zet het maar alvast in je agenda.

In oktober komt Christien Dutoit weer boetseren. Deze keer gaan we werken rond dierfiguren, met dezelfde techniek.

Rond diezelfde periode organiseer ik ook de cursus "juwelen in porselein en agaat" met Dirk Vanhaeren, wellicht voor de laatste keer. De data liggen weldra vast, de voorlopige staan bij de link vermeld. Er is veel interesse om deze cursus te volgen,wees dus snel als je hem nog mee wil maken!

Zo, dat waren alle nieuwtjes om en rond De Koploper. Ik hou jullie op de hoogte als er nog wat in of uit de bus valt.
Eventueel met een meer poëtische versnapering tussendoor als ik weer gebeten wordt door het verschrikkelijke keramiekvirus...

Geen opmerkingen: