Pagina's

maandag 8 september 2008

Een pakske klei graag...

"Een pakske klei graag." "Ik wil klei om te boetseren." Deze vragen hoor ik bijna dagelijks in De Koploper. Een eenvoudig verzoek, eenvoudig om te volbrengen, ware het niet dat er hier zo'n 70 kleisoorten beschikbaar zijn...
Als ik "welke klei?" vraag, is dan vaak het antwoord "gewoon, witte". Tja, dat reduceert het aantal mogelijkheden wel behoorlijk, maar toch.
Ik heb alle respect voor mensen die graag met klei werken en "gewoon" een pak klei willen en meestal stel ik dan enkele gerichte vragen, zoals: "Hoe groot wil je werken? Heb je graag een glad oppervlak? Ga je nog glazuren? Op welke temperatuur wordt het gebakken?..."
Niet zelden vloeit daar dan een leuk informatief gesprekje uit voort en weet de nieuwe eigenaar van het pakske klei ondertussen dat er verschillenden soorten te verkrijgen zijn en dat hij of zij best het nummer onthoudt als hij nog dezelfde wil achteraf.
Op een ontspannen moment, tijdens de vakantie, rustend in de tuin, in de zon (hoezo? in de zon?), bedacht ik dat het misschien goed zou zijn een "keramisch vragenuurtje" voor te bereiden om al die veel voorkomende vragen en problemen bij het kiezen van klei, engobe, glazuur, e.d. te bundelen. Snel stuurde ik een mail rond aan alle geregistreerde klanten met als titel: "Voor snelle slimme beslissers." En ik wachtte af.
Ondertussen zijn er nu drie van de vier sessies voorbij, elk twee maal per week. Het blijkt een schot in de roos!
Telkens als basis een drietal pagina's tekst over: "1. Klei" "2. Ongebakken klei, engobe e.d." "3. Glazuur" "4. Stoken en de oven". Anderhalf uur lang zit het publiek te luisteren, te verwerken en vragen te stellen. Men vertelt elkaar zijn ervaringen en deelt tips uit, niet enkel ikzelf voer het woord. Ondertussen krijgen ze de kans te zien wat er zo allemaal bestaat om je werk te decoreren en worden nieuwe kleisoorten ontdekt, d.m.v. de staaltjes op verschillende baktemperaturen.
Keramiek biedt zo veel mogelijkheden om je ding te doen, als je maar weet wat mogelijk is en welk resultaat je eventueel zal bekomen. Resten dan je eigen ervaringen, maar je bent aardig op weg met een klein beetje basis. Een paar weetjes, tips en aanwijzingen kunnen je behoeden voor vervelende mislukkingen zoals het aanbrengen van steengoedglazuur op een aardewerkklei.
Ik denk dat alle deelnemers zich alvast een notitieboekje hebben aangeschaft om een aantal dingen te noteren als ze iets maken. Misschien zijn er zelfs al een aantal die staaltjes maken van hun kleiresten.
Afwachten maar.
Maar het smaakt naar meer. Zo een keertje samen zitten om over een onderwerp te praten en zijn ervaringen te delen...
Misschien als er weer een inval komt, op een ontspannen moment... In de zon?!

Geen opmerkingen: