Pagina's

maandag 29 september 2008

De magie van het pottenbakken.



Toen ikzelf zovele jaren geleden verleid werd door de klei, was dat in de eerste plaats door het pottenbakken. De magie van zo'n homp klei die al draaiend vorm krijgt, die toverij wilde ik ook wel beheersen...
Veel en veel te weinig uitleg, veel en veel te weinig vrije tijd en vooral veel en veel te weinig oefening maakten dat ik het al heel snel opgaf en koos voor boetserend vormen, colombien, wat ik toen nog "met-worstjes" noemde en opbouwen met plakken.

Nu, na al die tijd ben ik teruggekeerd naar die oude liefde, sinds een drietal jaar. Het past wel bij mijn karakter, enerzijds dat eindeloos zoeken naar en vechten met de techniek en anderzijds dat spelen met modder...

In het atelier van De Koploper is er maar plaats om óf te draaien, óf te boetseren. Ik maak er een gewoonte van om na de zomervakantie alles in te richten om aan de boetseertafels te werken en na nieuwjaar tot aan de zomer gaan we dan weer potten draaien.

Momenteel zitten we dus in fase 1, Dirk Vanhaeren leert de dames weer mooie sieraden maken op zaterdag, terwijl Christien Dutoit op woensdag de boetserende groep begeleidt. Ik kan ervan genieten, net zo veel als de deelnemers...

Ondertussen vragen er weeral mensen wanneer we gaan leren pottenbakken. De data liggen nu vast. Hiernaast kan je de info oproepen. Februari 2009, het lijkt nog ver, maar mispak je niet, 5 van de 8 plaatsen zijn reeds ingenomen! En oud-cursisten maken nog de mooiste reclame over de aanpak van Dirk! Hierboven enkele resultaten na 5 weken les...

Geen opmerkingen: