vrijdag 8 januari 2010

SPAM


De uitvinding van E-mail via internet had een groot voordeel voor kleinere bedrijfjes zoals ik: je kan heel snel en relatief goedkoop, als je eenmaal geïnstalleerd bent, een heleboel mensen bereiken. Weg dus met de papierberg, alles afdrukken in enveloppes steken, lijm likken en postzegels kleven, alles in één keer versturen, van achter het scherm.

Alleen, heel veel mensen hadden die truuk begrepen... Ook organisaties met minder informatieve bedoelingen. Als er wat moois wordt uitgevonden, zijn er blijkbaar die altijd misbruik wensen te maken en dan is de zaak verkorven.

Als klanten hier een klantenkaart aanmaken, vertel ik hun dat ze hun E-mail-adres niet hoeven in te vullen als ze niks willen ontvangen. 99.9% wil wel nieuws en aanbiedingen toekrijgen.

Ik zeg niet, dat ik, helemaal in het begin niet eens iemand heb toegevoegd, omdat ik dacht dat hij als keramist of pottenbakker er baat bij zou hebben De Koploper te leren kennen... En als die persoon dan reageerde dat hij geen mail meer wilde ontvangen, heb ik mij altijd verontschuldigd en hem van de lijst geschrapt.

Iedereen heeft wel eens zijn cyberbus geopend en allerlei berichten ontdekt, gaande van het gewonnen hebben van loterijen, over aanvragen om handel te drijven met een duister personage in een ver land waarbij je ter goeder trouw liefst eerst al je gegevens en wat geld moet overmaken, kettingbrieven, aanbiedingen om pseudo-farmaceutische producten aan te kopen, zoals Viagra, en verder een reeks fwd/fwd/fwd/fwd-berichten, grappig of met een "belangrijke" mededeling...
Dus vond men de term SPAM uit. Nieuw classement, reclame-schermwerk de vuilbak in!

Een goede zaak?

Klein addertje onder het gras: het zijn meestal een stel computers die beslissen welke mailing onder SPAM vallen en jij moet, als afzender, dan maar zelf de zaak zien recht te trekken als je geen ongewenste mail verstuurt.
Momenteel heb ik er veel last van, hotmail bijvoorbeeld stuurt bijna alles terug. Ik kan zelfs mensen geen inlichtingen meer verschaffen, gewone antwoorden krijg ik terug omdat "ze complains hebben gehad". Hoezo? Van wie? En wat moet ik nu doen?

Een aantal kennissen en vrienden hebben me gevraagd op Facebook te gaan, een pagina aan te maken. Dan krijg je "vriendschapsverzoeken" waar je kan op ingaan of weigeren. Is dat nu de oplossing? Iedereen op Facebook met berichtjes op "prikborden"? Vast niet, want nu krijg ik ook aanvragen van Netlog binnen en straks is er nog wel een ander clubje op komst. En dat zegt me niks, ik vind die organisaties heel tijdrovend en ze kruipen in je persoonlijke adressenlijst om zelf voorstellen te lanceren om iemand zo'n verzoekje te sturen. Het gaat me allemaal nogal ver... Daar heb ik geen tijd noch zin voor.

Ook bij het zich opgeven van mensen via de registratie op de nieuwsbrief op mijn nieuwe website zijn er problemen. We hebben er iets ingebouwd dat niemand jouw adres kan gebruiken, je krijgt een bevestiging met een activeringslink terug gestuurd zodat finaal alleen jij de zaak kan lanceren. Net daar loopt het contradictorisch genoeg, volledig fout. Velen ontvangen die mail niet of enkel onder de noemer SPAM.

Als je dus die activeringsmail niet ontvangt, dan geraak je niet geregistreerd.
En als je info vroeg (via een hotmail-adres) en niks ontvangt, ligt dat ook niet (altijd) aan mij.

Het spijt me. Ik zal eens kijken of ik er een oplossing voor kan bedenken.

Vooruitgang?

Geen opmerkingen: