Pagina's

vrijdag 16 oktober 2009

Buren.


In mijn straat woont een dame die recentelijk haar levensgezel verloren heeft. Ik zie dat ze gelukkig veel bezoek krijgt. Alleen slaat het gemis op sommige momenten ongenadig toe, zoals op zondagavond als we papier buiten zetten voor de ophaling. Deze week had ik dat opgemerkt en kon ik haar doos op de stoep zetten, misschien zie ik dat volgende keer net niet...

Mijn vriendin woont in de straat, we plagen elkaar, proeven elkaars soep, vinden soms steun bij elkaar om eens goed te zagen, doen samen yoga en krijgen samen de slappe lach als de kopstand ter sprake komt...

In mijn straat zijn er vele huizen waar ik al eens ontvangen werd. Een paar keer per jaar zitten we eens samen op een geïmproviseerde zomerse BBQ of om te 'nieuwejaren'...

Ik ken vele kindjes en jongeren bij naam in mijn straat en plak zowat overal de juiste gezichten op de deur van hen die erachter wonen.

Dat speelde door mijn hoofd, nu net, omdat ik bedacht dat het volgend weekend Buren Bij Kunstenaars is. Sinds nu toch al enkele jaren werken Noord-Frankrijk en West-Vlaanderen samen in dit project. Alle mensen die zich bezighouden met Kunst en ook met kunst kunnen inschrijven om mee te doen. Ieder jaar zijn er meer die zich geroepen voelen. De organisatie is ook enorm gegroeid, ze beschikt nu over een zeer mooie geïllustreerde site. Je kan bij elke deelnemer eerst eens even gaan kijken of zijn werken je de verplaatsing waard lijken, want het zijn niet allemaal écht je buren, hé!
Keramiek is maar 1 van de disciplines, er zijn er nog vele andere te ontdekken. Voor ieder wat wils heet dat.
Ik heb ook al enkele keren meegedaan. Dit jaar besloot ik een beurt over te slaan. Ik vind dat ik niet echt wat te tonen heb "als kunstenaar" en het past ook in mijn "onthastingsvisie" voor dit jaar...
Ik weet maar al te goed hoe hectisch deze laatste voorbereidingen zijn voor alle deelnemers...

En wie weet, misschien ga ik zelf wel eens op pad. Jammer genoeg zijn die 2 à 3 dagen niet voldoende om iedereen te bezoeken die ik zou willen, maar ik wil toch graag iedereen vruchtbare tentoonstellingsdagen toewensen! Enneh... vele buren op bezoek!

Geen opmerkingen: