Pagina's

donderdag 3 juni 2010

Verfrissend.


Eerlijk is eerlijk, ik vond het heel jammer dat Duitsland het Eurosong-festival won. Niet dat ik het dat lieve kind niet gunde, in tegendeel.
Zaterdag was de deerne van mijn jongste zoon hier. Wij moesten nog eten, want moeder, ikke dus, was met iets anders bezig geweest en de bereidingen hadden wat vertraging opgelopen. Er kwam heel wat commentaar over de rand van de zetel onze richting uitgevlogen. "Knudeln" noemde Bart Peeters het en ja, ze zong een Engels dat moeilijk thuis te brengen was. Maar ze was wel écht en enthousiast! Al voor het liedje uit was, voelde het aan als winnen. Ik was meteen fan: vrolijk en een beetje gek, maar oh, zo herkenbaar. Althans, voor mij toch.
Meteen zag ik een blogartikeltje voor mij: over hoe dat leuke madammeke toch niet al die vooroordelen en vriendjespolitiek had kunnen trotseren. Maar het mocht niet zijn. Wat ik had gevoeld, hadden er blijkbaar nog een heleboel ervaren en Duitsland had de hoofdvogel afgeschoten.
Verjonging, "de media" kondigden aan dat het goed was voor het Eurosong dat sinds jaren een bolwerk zou zijn geworden voor de schlagerliefhebbers, extravaganten en de homocultuur...
(Niet mijn woorden, nog minder mijn probleem!)

Meteen maak ik de reflectie dat keramiek ook af en toe de stempel meekrijgt: oubollig, voorbijgestreefd... Ben het er uiteraard niet met eens, zoveel is wel duidelijk. De "traditionele" vormentaal met dito glazuren moet je leren appreciëren zoals klassieke muziek en het kan allemaal wel eens wat zwaarder wegen. Maar er is zoveel meer, mooie heldere glazuurtjes, kant-en-klaar of zelf te maken met een toverformule van de juiste combinatie van oxides of op basis van body stains. Merken zoals Duncan en Amaco brengen een grote waaier aan fel gekleurde vrolijke (onder)glazuurtjes op de markt. Maar je kan natuurlijk ook zelf aan de slag gaan om vrolijke kleurtjes uit te zoeken...


Maar ook qua vormentaal, hoeft wat van een draaischijf komt, niet altijd "gewoon" een potteke te zijn. En een site om je werk te tonen kan qua layout ook heel verfrissend zijn...



Iemand die én mooi werk maakt, én haar glazuren gericht kiest, én zo'n originele onderhoudende site heeft, is Bozena Sacharczuk, Pools en fris.

En voor zover ik weet, heeft ze zich niet laten filmen naakt zwemmend voor een docusoap...

Geen opmerkingen: