Pagina's

dinsdag 23 februari 2010

En het item van de kop? De kop van De Koploper?
Tja, ik heb een hele mooie deze keer, een speciale met een verhaaltje.

Het is een werk van Tsang Cheung-shing en heet Yuanyang II, wat verwijst naar een drank die bestaat uit een mengeling van koffie en thee met melk en heel populair is in Hong Kong. Het is ook de naam van een Mandarijn eend die dan in China symbool staat voor huwelijk en liefde. De kunstenaar geeft les en is productontwikkelaar. Dat is zowat alles wat ik over de man kon vinden. Blijkbaar staat het werk op de luchthaven van Hong Kong, of heeft het er althans gestaan. Mijn verhaal is bijgevolg kort, wat betreft informatie over de maker.

Graag wou ik nog mijn mening kwijt. Mooi of niet, het hééft iets. De symboliek is mooi, het was ideaal geweest als ik dit op Sint Valentijn had boven kunnen halen. De kus is behoorlijk passioneel en het opspatten van de gemorste dranken versterkt dat gevoel nog.
Het geheel komt ook erg hedendaags over, net een gefotoshopped beeld of een computeranimatie.

Wat om te proberen, dat drankje. En een uitdaging voor de beeldende keramisten: Italian coffee als inspiratie of Icetea... Het begin van weer een ander verhaal.

Geen opmerkingen: