Pagina's

zondag 29 maart 2009

Hoe Fritz mij leerde kneden...

Voor wie er nog aan zou twijfelen: Fritz is in the house!

Fritz Rossmann is een heel bekwaam vakman als het over porselein gaat, zoveel is zeker en daarover later meer. Maar hij is ook een charmante man die goed het publiek kan bespelen, een echte entertainer, rustig en zelfzeker.

Een voorbeeldje. Ik ben eigenlijk echt een leek in het draaien met porselein. Enfin, ik was een leek, ondertussen heb ik mijn doop gehad. Maar na 2 gelukte kelkjes, liep het toch even mis, omdat ik ook zo'n ingewikkeld nummertje op wou voeren, zoals de meester me had getoond. Dus vroeg ik of ik de porseleinklei nu gewoon terug mocht kneden en hergebruiken. Fritz zei dat het niet zo maar kon en kwam bij me staan. Hij nam de klei over, verdeelde hem in 3 balletjes en legde ze naast elkaar op mijn draaischijf. "Kijk", zei hij, "Je moet ze eerst even laten liggen en dan..." en toen begon hij te jongeleren met die drie porseleinkleiballetjes.
Hij heeft er applaus voor gekregen.
Ik moet toegeven dat na nog een flinke kneedbeurt, want die bleek toch ook nog nodig, het draaien beter lukte! Ik ga nu nog dat jongeleren onder de knie moeten krijgen...

Geen opmerkingen: