Pagina's

vrijdag 30 januari 2009

Het jaar van de kameleon.


Vorige maandag was het Nieuwjaar, althans, bij de Chinezen. En ze zitten ondertussen al aan het jaar 4706. Die mannen lopen de Westerlingen in alles voorbij! In de Chinese astrologie is het vanaf 26 januari 2009 het Jaar van de Os. Als je even gaat Googlen, kom je vanzelf op sites terecht waar je jouw eigen Chinees teken kan vinden en de bijbehorende horoscoop lezen... Voor wie nieuwsgierig genoeg is, ik ben zelf een haas met als element water en dit jaar van de os gaat me veel inspiratie en verandering brengen. Nu, ik heb gewoonlijk meer dan inspiratie genoeg, kan mezelf op dat vlak nauwelijks volgen en verandering, is dat ook niet vermoeiend?
Verandering? Het doet me wel aan iets anders denken. Glazuur. Nog steeds een heel heikel onderwerp bij vele keramisten. Althans, dat blijkt uit mijn gesprekken met klanten. Ze willen wel kleur in het leven, enfin, op hun werken, maar de kans op een desillusie is heel reëel, beseffen ze wel. Wie kent dat niet? Een prachtig glazuur, geeft heel mooi op het staaltje in de winkel, zelfs op je eigen staaltje en dan loopt er toch weer iets fout als je het op je werkstuk zet. Of dat vervloekte ding wil niet meer uit de oven, wegens vast gesmolten aan de ovenplaat. Of blijkt dat je wit rozig uitgeslagen is, of dat je koper gemetaliseerd is net op die kikker, of alles samengetrokken hangt, daar waar het vloeien moest... En ga zo maar door. Het leven van de keramist is een vrolijke(?) afgewisseling van euforische momenten en teneergeslagen bezoekjes aan het containerpark.
Is er wat aan te doen? Ja, maar echt niet zonder slag of stoot. Ik wil hier niemand een rad voor de ogen draaien of een oor aannaaien: goed glazuren en voorspellen wat er gaat gebeuren vraagt veel ervaring en is heeeeel hard werken. Maar gelukkig is een goede voorbereiding, je goed laten informeren en het nodige testen, in je eigen oven, een verstandige basis die al veel ellende kan voorkomen.
Ikzelf heb het ook al tot scha en schande mogen vaststellen. Ooit maakte ik een doos vol staaltjes (wat niet echt veel is!), liet zo weinig mogelijk aan het toeval over en toch, toch was het resultaat niet helemaal zoals verwacht. Ondertussen weet ik waarom, toen niet.

Het resultaat van al dat werk was een fontein met een salamanderachtige of met een kameleon, daar leek het meer op. Wonderlijk toch wat de oven met die poedertjes doet? Wit, rood, geel of groen, je kan bijna niet voorspellen wat het vuur zal smelten. Of toch?

Het werkstuk staat in De Koploper en het krijgt heel wat aandacht. Kids kijken hun ogen uit en ook volwassenen maken er niet zelden een opmerking over. De achterzijde is niet zo vaak zichtbaar. Bij deze.

Ik veronderstel dat het stilaan duidelijk wordt waarom ik over het gebruik van dierentekens in de Chinese jaartelling vertel? Ik wil dit jaar alvast wat aandacht geven aan het kleuren van klei. In de juwelencursus wordt de klei rechtstreeks met kleurstof vermengd, in de cursus EENVOUDig verSIERdT hebben we met engobe gewerkt met leerharde klei en nu wil ik stilaan wat meer aandacht gaan besteden aan het glazuren. Cursusje? Of nog iets anders? ...
Het jaar van de kameleon, bereid je er maar op voor! Ondertussen sta ik nog steeds in de winkel om jullie alvast zo veel mogelijk info mee te geven als je zelf aan het experimenteren slaat.

Geen opmerkingen: