Pagina's

vrijdag 15 april 2011

Calcatex... met een vleugje geschiedenis...

Niet DK 2 noem ik de tweede winkel van De Koploper, maar DK 138. Naar het huisnummer, precies. Maar ook omdat het pand waarin ik nu mijn zaak huisvest geschiedenis heeft. Een verleden dat niet altijd onbesproken was, maar dat belangrijke, mooie momenten heeft gekend. Zo heeft de eigenaar hier zelf een tiental jaar een handel in ecologische bouwmaterialen gehad en vele van mijn klanten zijn hier toen ook binnen geweest. Er zijn blijkbaar raakvlakken tussen de voorliefde voor ecologische producten en keramiek, we spreken over hetzelfde publiek...


Er werd een nieuwe binnenmuur gestoken en ik wilde de wand in dezelfde warme en natuurlijke kleur als de rest van de ruimte. Dus vroeg ik mijn huisbaas wat die mooie verf was. Hij bracht me in contact met Wolf Jordan. Ik belde naar de man en hij bezorgde mij de juiste verf om mijn ruimte te restaureren. Het resultaat is prachtig!
We geraakten in gesprek en omdat ik vroeger veel met verven bezig ben geweest, doorleefde warme kalkverf en getinte boenwassen, en aangezien ik een vriendin heb met veel interesse voor tadelakt, hadden we wel iets om over te praten.
Ik bezocht zijn site en hij de mijne. In een volgende telefoontje, vertelde de man dat hij indertijd nog eieren had gekocht van Dirk Vanhaeren, het verhaal dat bij die (keramische!) eieren hoort, kan je hier nalezen. Toen hij ze ophaalde bleek dat Dirk zijn atelier geschilderd had met Calcatex. Of hoe vaak zaken met elkaar verweven geraken doorheen de geschiedenis...
Het intrigeerde me. Hoe ik door dezelfde verf te willen gebruiken in contact kwam met het verleden van dit gebouw, mijn vroegere interessesfeer en er dan nog een link werd gelegd via mijn site naar de man die mij les heeft gegeven en hier vele klanten leerde pottenbakken. En, als je zo ver wil gaan, dit alles opnieuw in de periode van het ei, net rond Pasen...
Ik heb ondertussen de man aan de andere kant van de telefoon leren kennen en het was een aangename kennismaking. Een eerlijk product van een authentiek man, bezig met de echtheid van eerlijke ecologische producten. En zijn product straalt dat uit.


Ik nam een besluit: vanaf heden kan je ook Calcatex vinden in DK 138. Calcatex is kalkverf voor binnen en buiten volgens een volkomen natuurlijk recept. Een verf die het verleden van je muren bewaart, een verf met een geheugen ook. Kalkverf toont na droging precies hoe jij haar aanbracht en benadrukt de charme van je ondergrond. Je kan deze eigenschap ten volle gaan benutten om een mooi streperig effect te bekomen, door steeds van boven naar beneden te schilderen. Of je kan in een vloeiende beweging schilderen zoals je een oppervlak boent, korte halen, heen en weer. Als je opnieuw aanzet, zie je dat ook, daarvan kan je ook gebruik maken door te gaan slaan met je borstel... Deze verf laat je toe samen met de kleur ook diepte aan je oppervlak te geven.
Kom gerust eens kijken, Calcatex is verkrijgbaar in een prachtig pallet.
Ik gaf een vleugje geschiedenis wat ruimte.

Geen opmerkingen: