Pagina's

vrijdag 20 november 2009

De twee kippen.

Benieuwd hoe het verder ging met onze 2 nieuwe bewoners?

Gezien de jeugdige leeftijd van ons buurmeisje hebben de kippen aangepaste namen, de bruine heet Mega Mindy en de witte Dora. Onze jongens hebben Mindy gebannen, met Mega (uitgesproken als Megga dan) en Dora kunnen ze leven.

Mega zat nu al 2 weken op haar stok, zonder veel beweging. Ze pikte wat als niemand bij de draad stond, verder zag of hoorde je haar niet. Dora werd uit de luier(doos) in de arena gewipt en gelijk begon de conversatie. Wat gebrabbel, waarbij ik me afvroeg hoe ze meteen wist dat er nog een kip zat. Mega besloot na wat antwoorden zelfs van haar stok te dalen. Ik was opgelucht dat ze elkaar blijkbaar terug vonden.

Dat had ik gedroomd! Mega kwam haar terrein bevechten. Als echte kemphanen stonde ze tegenover elkaar en er ontspon zich een hitsige bekvechterij met veel gekakel. De witte was toch wat verzwakt en moest tenslotte het onderspit delven. Ze zocht beschutting onder de dorre bruine varens terwijl de bruine mega-hard in haar gat begon te pikken. Ik begon nu toch te twijfelen over de reünie, heeft een kip voldoende geheugen om zich haar oude erf-genote te herinneren? Ik tikte even tegen de draad om de oneerlijke strijd te stoppen. Wat volgde was een heerlijke tango. De bruine toonde dat alles van haar was, Dora daagde net genoeg uit, om dan toch weer weg te lopen als Mega het op haar kippenheupjes kreeg. Tja, de witte gaf zich niet echt gewonnen, maar voorlopig was de bruine wel de baas.

's Avonds werd er druk gespeculeerd hoe dit ging aflopen. Mijn mannen dachten dat Dora, eens hersteld, haar plaatsje naast Mega zou krijgen. Ik vroeg me luidop af of het "eens de baas, altijd baas" niet zou worden. En kijk, de volgende dag bleek al dat het manvolk gelijk kreeg. De "zussen" lopen nu rustig naast elkaar te pikken. Het is voor allebei een duidelijke verbetering.

Merel is even komen inspecteren en liep al meteen een rondje met Dora onder de arm. Ze zag dat het goed was.

Geen opmerkingen: