Pagina's

woensdag 5 november 2008

Lange-afstands-onderwijs ENGOBE

Als je bij Blogger je logboek aanmaakt, zoals ik hier gedaan heb, dan kan je via "Analytics" zien wie er allemaal meeleest. Nu ja, je weet niet echt wie, maar je weet wel waar ze allemaal instappen en wanneer. Het is boeiend, al heb ik een hekel aan gluurdersmentaliteit à-la-Big-Brother en de wereld van Orwell...
Maar je vraagt je toch wel eens af waarom iemand in China 2 keer na elkaar op je site komt kijken en je fantaseert over die Spanjaarden, die misschien uitgeweken Belgen zijn met een beetje heimwee...
Nu heb ik zo ook een bezoeker uit Uruguay die terug komt. Ik dacht dat die persoon geen bal begreep van wat ik hier allemaal vertel, zelfs al vertaal ik wel eens iets in het frans. Tot ik deze ochtend een verhelderende mail kreeg:
Dag Carina,
ik wou je persoonlijk bevestigen dat ik jouw mails ontvang. Ik heb bij jou eens engobes gekocht die beland zijn in Uruguay waar ik woon. En via jouw website hou ik me op de hoogte van de belgische ceramiekwereld waarvoor hartelijk dank. Hier in Uruguay, in Montevideo (de hoofdstad) ben ik een draaikursus begonnen en het facineert me, zodat ik me een heb aangekocht. En het is oefenen en discipline. En hier is er weinig historie rond ceramiek in vergelijking met andere zuidamerikaanse landen. Degenen die een naslag hebben gegeven is Torres Garcia, Gurvich een student van Torres, ... Hier in Uruguay zijn veel imigranten terecht gekomen italianen, spanjaarden,vandaar er geen typische zuidamerikaanse kultuur ontstaan is. Nu ik wou je dit meedelen, en ik ben nu pas je engobes aan het uitproberen. Meer informatie of beelden altijd welkom.lut


Jammer genoeg, ik herinner me Lut niet meer. (Ze moet me eens een fotootje sturen.) Maar ik vind het echt geweldig dat mijn doosjes met afgewogen engobes nu in Uruguay worden gebezigd...

Natuurlijk heb ik Gurvich en Torres Garcia even in de wonderautomaat van Google gestoken! Het blijken 2 heren te zijn die toch wel voor een mooie bijdrage in de ceramische wereld hebben gezorgd.
Gurvich:
http://www.museogurvich.org/ing_esculturas.html
en Torres-García, die zich liet beïnvloeden door Pre-Columbiaanse kunst na zich grondig in het Constructivisme van o.a. Mondriaan te hebben verdiept. Hij heeft blijkbaar nog meer keramisten geïnspireerd, al was keramiek niet echt zijn materie.
http://www.ceciliadetorres.com/lp/lp_exhi.html

Lieve Lut, bedankt voor je mail. Ik inspireerde jou, jij inspireerde mij. Ik hoop dat je mooie dingen gaat maken en wens je veel doorzettingsvermogen bij het verwerven van de draaitechnieken. Ik zal proberen je af en toe wat tips te bezorgen via mijn blog...
Je kan hier zeker niet lijfelijk aanwezig zijn op de sessies engobe in november en december?

Geen opmerkingen: