Pagina's

vrijdag 25 februari 2011

Publiciteit. Of het gebrek eraan...

Wie zit te wachten op een keramisch verhaaltje, zal nog even op zijn honger blijven zitten. Deze keer gaan we de promo-tour op. Wees gerust, het gaat wel allemaal over klei en keramiek...
Eerst en vooral moet ik me verontschuldigen bij al wie er zonder GPS aan begint om De Koploper te zoeken: er staat nog steeds geen bord aan de gevel van de nieuwe winkel. Kijk dus zeker eerst even hier bij de pagina "winkel" of de startpagina van de site http://www.dekoploper.be/ en bestudeer de foto van de straatkant van het gebouw, het zal je veel ellende besparen.
Ik heb het verhaal van het "waarom" al meerdere keren verteld en ook zelf de perikelen aanhoord waarbij mensen rechtsomkeer maakten, ten einde raad de zoektocht om nummer 138 te vinden gestaakt, of zelfs vertrokken waren zonder het nummer te memoriseren, in de veronderstelling wel een groot bord met duidelijke aanwijzingen te zullen bespeuren. Helaas, helaas, dat stukje is nog niet in orde, geen verbetering sinds de verhuis...

Wel zijn we nu een maand op post en ik mag nog elke dag verschillende keren horen hoe aangenaam de winkel wel is en wat een verbetering de nieuwe locatie bracht. (Van wie het dan toch gevonden heeft, uiteraard.)
's Avonds, als ik de verwarming uitdraai en de lichten doof, overloop ik mijn twijfels en merk dat ze het pleit verloren hebben. Alleen voldoening zindert in het avondrood, glimlach ik blij.
Maar, voorlopig geen bord dus.

Wat zijn dan wel de troeven van de nieuwe zaak?
Ruimte. Laat ruimte luxe wezen. Geen plekje zoeken om een artikel tot zijn recht te laten komen, neen, in tegendeel, soms moet ik nu zoeken waar het staat...
Klei, mevrouw? Zal ik u even wegwijs maken in de soorten? Draaiklei, welke kleur, poederchamotte of niet, om te reduceren, voor ijzerblauw? Duitse? Franse? Blauwe of groene klei? O had u liever porselein? Graag eens een andere kleur om te boetseren? Oh, u wil mengen?! Geen probleem. Eens aan de slag met 4 mm chamotte?
... Klanten vertellen me dat ze graag snuisteren in de KleiNatie... Al dan niet met gids.
En ik hoef niet meer naar de kelder.


Dan gaan we bakken. Praatje over de kwaliteit van de Rohde ovens. Mooi gamma deurovens en topladers in allerlei prijsklassen. Mooie afwerking: deur van de toplader met gasveer, zodat die niet plots dicht kan vallen. Kwetsbaar thermokoppel steekt niet uit tussen de stenen, computersturing standaard met 5 voorgeprogrammeerde stookcurves, die je uiteraard naar wens aan kan passen. Wil u liever nog meer mogelijkheden? Gewoon een andere sturing en we kunnen bijvoorbeeld gecontroleerd afkoelen...
Over die ovens wil ik nog iets kwijt. Als je graag een grote oven wil, dan moet je al vlug overstappen van tweefasige stroom naar 3 fasen omdat anders je toestel onwaarschijnlijk veel Ampère stroom zou gaan trekken. Voorheen zei ik wel eens dat je moest bedenken dat je zo'n oven wel vol moet krijgen omdat je anders een lege oven moet aanzetten en dat niet economisch is. Nu heb ik zelf een grote oven die bij een steengoedstook wel 115 kW en meer verbruikt. Overlaatst was er een belangrijk werk krom getrokken en moet ik, door tijdnood gedwongen mijn oven stoken, amper voor 1/4 gevuld. Ik ben nogal zuinig met energie en dus deed dat pijn. Groot was echter mijn verbazing toen ik merkte dat mijn oven voor dezelfde stook 27 kW had verbruikt!!! Er stonden natuurlijk bijna geen ovensteunen of -platen in, maar toch betekent het een kwart van het verbruik voor een kwart van de inhoud. Dat is een zeer belangrijke vaststelling! Je hebt dus geen kleine oven nodig als je toevallig eens minder gaat stoken.

Gereedschap? Mirette en spatel, klopper en harp, lomer of stokspons, zeef en tang, het hele orkest is kompleet! Snuisteren in de kast of kijken op de kaart, stel de menu maar samen.
En over koken gesproken, de ingrediënten van je glazuurrecept staan alfabetisch opgesteld.
Of liever kant-en-klaar? Op welke temperatuur? Duncan onderglazuurtjes in alle kleuren van de regenboog, netjes overzichtelijk op een rij. Glazuur voor 1000-1060°C, aardewerk, of liever wat hoger, maar nog net geen steengoed? 1130-1170°C? Of gaan we toch voor safe gebruiksgoed? Taurus-glazuren? En een gouden biesje, hoe doe je dat? Kan ik ook tekenen op mijn biscuit? Schilderen op porselein? ...

Of gaan we dansen? Rondjes draaien op de schijf? Zonder schijf? Boetseer- of draaischijf? Walsen? Persen? ...

Benieuwd wat er boven aan de trap is? Een rondleiding, met alle plezier!
Nog wat uitleg en tips als gebruiksaanwijzing, ik deel alles wat ik weet met de glimlach!


Geen gegraaf naar pasmunt meer, u kan nu ook met de kaart terecht.
En o ja, ik was het zelfs nog vergeten, u kan de wagen parkeren naast de deur.
Als u het gevonden heeft, uiteraard.

Geen opmerkingen: