Pagina's

dinsdag 1 december 2009

Chocolaatjes en bubbels.


Het leek wel Kerstmis, de boom en cadeautjes, net als vroeger, toen ik klein was. Boodschappen doen, het vergt af en toe een dosis zelfbeheersing, zeker nu elke winkel zich stilaan weer hofleverancier van de kerstman wil noemen...
Ik weersta net niet aan een doos chocolaatjes met een illustratie wuivende katten van Philippe Geluck (wat een heerlijke naam!) en proef nog voor mijn middagmaal, alle pedagogische bedenkingen ten spijt, zo'n heerlijke kattekopje... En, o ja, mijn favoriete bubbels staan in promotie, 25% korting, alstublieft, dat kun je niet laten staan!

Moet ik me schuldig voelen? De zon piept tussen wat wolken heen. Maandag, regen, dinsdag, regen, woensdag, regen, donderdag, regen, vrijdag, regen, zaterdag, regen, zondag, regen, maandag, opnieuw regen, tijd voor een regenboog zeker? Ik pak mijn schop en ga op zoek naar die pot goud aan de voet. Besef even later dat ik waarschijnlijk aan het verkeerde uiteinde heb gegraven... Maar, die chocolaatjes, die zijn binnen. En die bubbels ook. En een beetje verse buitenlucht.
Frank De Winne, hij is ook terug in de buitenlucht, na zes maanden! De arme man gaat nu onderworpen worden aan allerlei testen. Goed voor iets? Afwezigheid van de zwaartekracht, recuperatie, spiergroei, mijn mannenvolk heeft er de mond van vol. Thibault leert mechanika, vader en grote broer doen mee. Ik ben blij dat ik enkel maandagavond naar de les ben, zwaartekracht nog steeds ten volle aanwezig...

Maandag is hier veggie-dag. Overtuigd van de noodzaak ben ik niet, maar ik ben ook niet zeker dat wij hier op aarde gezet zijn om al die mooie beesten op te eten. En als ik een koe zie in de wei, associeer ik dat niet met die heerlijke steak op mijn bord, dus een dagje zonder in de week, kan best, wat mij betreft. Een dagje of twee vis in de week, daar ijver ik ook voor, niet omdat die arme landbeesten gespaard moeten worden, dan wel omdat die rivier- en zeebeesten zo lekker zijn!
Dinsdag is het heerlijk ontwaken, nog een beetje moe omdat maandag zo lang duurde, ik niet meteen inslapen kon en het dan daarna zo moeilijk opstaan is, maar ook en vooral omdat mijn boys dan zo lovend zijn over mijn inspanningen om de veggie-dag tot een goed einde te leiden. Ze aanbidden mijn veggie-lasagna, ze smullen van mijn hartige veggie-taarten en ze zijn gek om mijn supersausen met kaas en/of noten. Het is mooi je inspanningen beloond zien!
En toch, dinsdag is een beetje moeilijk, week weeral begonnen, weekend voorgoed voorbij, lichte nostalgie, verijdelde poging de vergankelijkheid halt toe te roepen. Boy, wat klinkt dat zwaar!
Boodschappen doen, al die verleidingen min of meer weerstaan en dan weer: De Koploper. Bestellingen nakijken, opvolgen, de deur openen en klanten ontvangen. Twee dames, de ene betaalt, 't gaat op de klantenkaart van de andere, nieuw clubje, de dames tonen elkaar wat ze kunnen. Een beetje weemoed van mijn kant, ik speel ook graag met modder met andere dames.

Ik breng broodkruimels naar mijn hennetjes, ze zien er fantastisch uit, al die regen ten spijt! Twee trotse kippetjes, ze tonen elkaar wat ze kunnen, de ene kakelt, de andere zet het op haar kaart (?). Ik draai me om en wandel terug naar mijn toonbank, de volgende klant dient zich aan.

Geen opmerkingen: