Pagina's

maandag 13 oktober 2008

De Sint.

De drang om als eerste te scoren. Ik denk dat het zoiets is. Je komt nu al op plaatsen waar men de spoken verjaagd heeft, spinnen met hun webben neergehaald en de pompoenen nog enkel in de soep worden gedraaid. Vele winkels zijn slachtoffer van de commerciële gulzigheid die het Amerikaanse Halloween naar onze streken haalde. Het brengt namelijk de komst van de Sint in het gedrang. Die man meert nu al jaren minimaal anderhalf tot twee maanden op voorhand aan en dan is 31 oktober wel heel krap... Ik ben benieuwd of de heilige man lang genoeg overeind zal blijven tot zijn versheiddatum verstrijkt, want ik heb bij die chocoladefiguren zelfs al een kerstmanachtig personage ontdekt. Al is het best mogelijk dat men de afvalligen van de eerste heilige(?) figuur wil verleiden met een toch meer heidens figuur...
Ikzelf ben meestal niet zo goed met planning. Het is niet de eerste keer dat de buurt wat meewarrig lacht als hier een week voor Kerst de verlichting aan de gevel wordt gehangen, om die vervolgens snel naar beneden te halen als de hebbedingetjes voor Sint Valentijn bijna overhandigd mogen worden.

Om dit lang filosofisch moment tot een halt te roepen, zal ik bij deze tot de essentie overgaan, om hier nu niet te laat te komen.

Ik heb iets ontdekt waarmee ongetwijfeld een aantal creatievelingen gelukkig kunnen gemaakt worden (= een ideetje voor de gulle schenkers van cadeautjes aan die creatievelingen).

Shimpo heeft een draaischijfje ontwikkeld als tafelmodel. Goede verhouding prijs/kwaliteit, zeer betaalbaar, want geen kosten voor poten. Bovendien handig op te bergen. Het past waarschijnlijk zelfs net onder de kerstboom als Piet het niet op de ezel gesjouwd krijgt...
Natuurlijk is dat geen wapen om ten strijde te trekken als je een cursus "grote potten draaien voor gevorderden" wil gaan volgen. Shimpo acht het toestel bekwaam om 10 kg klei op te draaien. Ik heb er mijn twijfels bij of bij het centreren van 10 kg de stabiliteit verzekerd is, aangezien het toestel zelf maar 12 kg weegt. Op het Japanse filmpje dat je kan bekijken over dit toestel, zie de link over meer info bij "de winkel", links op deze pagina, kan deze dame toch aardig overweg met een behoorlijke hoeveelheid klei op dit toestel.
Je kan ook enkele duidelijke voordelen opnoemen. Het is een heel degelijk toestel is om kinderen te leren pottenbakken en voor iedereen die eens een vaasje of een tas wil draaien. Het is zeker geen speelgoedversie met zijn 100W motor en een maximale snelheid van 230 tpm.
Het is ook een aangenaam compleet toestel. Je krijgt een mooie spatpan in 1 deel, geen lekken dus en er worden 2 wisselbare bats bij geleverd. Het systeem laat toe ook zelf bats bij te maken of kopen.
Bovendien neemt het erg weinig plaats in.
Je kan het toestel zien bij De Koploper in de toonzaal.
Shimpo geeft 2 jaar garantie op het toestel zelf, uiteraard "bij oordeelkundig gebruik".
Ik weet zeker dat ik mijn pa daarmee had kunnen overhalen toen ik voor de vijfde keer op rij een draaischijf aan de sint vroeg!

Geen opmerkingen: